Onderwijsgids

Franse laadpalen te duur: Elektrisch rijden kan 10% goedkoper

Franse laadpalen te duur: Elektrische autorijders die gebruikmaken van laadpalen langs Franse tolwegen betalen onterecht hoge kosten, blijkt uit een recent rapport van de Franse Adviesraad voor Transport (ART). De studie onthult dat een aanzienlijk deel van de kosten voor het opladen van elektrische voertuigen naar de uitbaters van de tolwegen gaat, wat de prijs voor consumenten opdrijft. Dit kan vooral nadelig zijn voor Nederlandse toeristen die naar Zuid-Frankrijk rijden.

Hoog opladen bij Franse tolwegen

Volgens het rapport verdwijnt 18 cent van elke euro die wordt betaald voor het opladen van een elektrische auto op Franse tolwegen in de zakken van de tolweguitbaters. Dit percentage is veel hoger dan de gemiddelde 4 procent die op andere producten langs de snelweg wordt geheven, zoals benzine en horeca. Deze hoge kosten maken elektrisch rijden op Franse tolwegen tot een dure aangelegenheid, waarbij de prijs vergelijkbaar is met die voor benzinerijders.

Zorg over hoge laadprijzen

De Franse Adviesraad voor Transport uit zorgen over de hoge kosten voor laadpalen langs tolwegen. De Raad stelt dat de hoge tarieven voor elektrisch rijden onterecht zijn en vraagtekens plaatst bij de redelijkheid van deze kosten. “De prijs voor elektrisch rijden ligt ongeveer gelijk aan die voor benzinerijders,” aldus de Raad. “Dit roept veel vragen op.”

De Nederlandse ANWB is eveneens verbaasd over de relatief hoge kosten voor opladen langs Franse tolwegen. Een woordvoerder van de ANWB benadrukte: “De conclusies van de Raad zijn opvallend. We zullen onze leden informeren en adviseren om de laadtarieven vooraf te controleren om verrassingen te voorkomen.”

Verandering noodzakelijk voor lagere prijzen

De ART benadrukt dat lagere oplaadkosten essentieel zijn om de overstap naar elektrisch rijden te bevorderen. De Raad pleit voor een verlaging van de heffingen die tolbedrijven ontvangen van laadstationexploitanten. Hierdoor zouden de consumentenprijzen kunnen dalen, wat elektrisch rijden tot 10 procent goedkoper zou maken. De huidige situatie, waarbij tolbedrijven een aanzienlijk deel van de laadkosten ontvangen, remt de groei van het elektrische wagenpark in Frankrijk.

Problemen met aanbestedingen

Frankrijk kent geen wegenbelasting, en de meeste snelwegen worden beheerd door ongeveer 20 privébedrijven, zoals Vinci en Sanef. Deze bedrijven ontvangen tol en besteden delen van hun concessie uit aan andere bedrijven voor tankstations en restaurants langs de snelweg. Bij de aanbestedingen voor laadstations blijkt echter dat tolbedrijven vaak kiezen voor aanbieders die hen meer betalen, in plaats van degenen die de laagste prijzen voor consumenten bieden. Dit leidt tot hogere kosten voor elektrisch laden langs tolwegen.

Vooraf controleren van laadprijzen

De ANWB benadrukt het belang van vooraf controleren van laadprijzen bij het opladen in het buitenland. Eerder deze maand ontstond er ook ophef over hoge laadkosten op een Franse camping, waar een Nederlander onverwacht 479,60 euro moest betalen voor het opladen van zijn auto. Dit benadrukt nogmaals de noodzaak om altijd goed geïnformeerd te zijn over de kosten van opladen voordat je een laadpaal gebruikt.

Conclusie

De bevindingen van de Franse Adviesraad voor Transport onderstrepen dat de kosten voor Franse laadpalen langs tolwegen veel te duur zijn. Door de heffingen aan tolbedrijven te verlagen, kunnen de kosten voor elektrisch rijden aanzienlijk verminderen. Dit zou niet alleen de toegankelijkheid van elektrisch rijden verbeteren, maar ook helpen bij het bevorderen van een bredere acceptatie van elektrische voertuigen in Frankrijk en daarbuiten.

Bron: AD

Lees alle blogs